Ons onderwijs

Weekopening op school

Samen sterk de week in

Elke maandag begint onze schoolweek met een bijzonder moment van samenkomen.

We starten met het zingen van ons volkslied — een trots moment waarin we onze liefde voor ons land en onze gemeenschap tonen. Daarna nemen we een moment van gebed, waarin we God vragen om kracht, wijsheid en vrede voor de week die voor ons ligt.

Vervolgens vieren we het leven! Verjaardagen van leerlingen en leerkrachten worden in het zonnetje gezet, want elke jarige verdient applaus en aandacht. En wanneer iemand een bijzondere prestatie heeft geleverd — zoals het behalen van een diploma of het winnen van een sportmedaille — dan juichen we met z’n allen. Want wat één van ons bereikt, raakt ons allemaal.

Aan het einde van onze bijeenkomst halen we samen diep adem. In stilte, maar vol intentie, sturen we goede gedachten, liefdevolle wensen en positieve energie naar iedereen die het nodig heeft — binnen én buiten onze school.

Zo beginnen we de week niet alleen met kennis, maar met hart en hoop.

BPL

Project Based Learning op onze school

Afgelopen schooljaar hebben onze leerkrachten zich verdiept in een vernieuwende manier van onderwijs: Project Based Learning, kortweg PBL. Deze methode stelt het kind centraal in het leerproces door te werken aan échte, betekenisvolle projecten die aansluiten bij hun leefwereld en interesses.

Wat is Project Based Learning (PBL)?

PBL is een onderwijsmethode waarbij leerlingen actief en onderzoekend aan de slag gaan met een uitdagende vraag of probleem. In plaats van losstaande vakken of werkbladen, werken ze in groepjes aan een project dat meerdere leerdoelen combineert. Denk aan het ontwerpen van een duurzame wijk, het opzetten van een tentoonstelling, of het organiseren van een evenement — alles met een duidelijke link naar de praktijk en de samenleving.

Tijdens het werken aan zo’n project ontwikkelen kinderen niet alleen kennis, maar ook belangrijke vaardigheden zoals:

  • Samenwerken en communiceren
  • Creatief en kritisch denken
  • Zelfstandigheid en eigenaarschap
  • Presenteren en reflecteren

Digitale groei

Van Chromebooks tot Certificaat: Digitale groei op onze school

Bij ons op school vinden we het belangrijk dat leerlingen zich ontwikkelen tot vaardige, verantwoordelijke gebruikers van digitale middelen. Daarom bieden we vanaf klas 4 stapsgewijs vaardigheden waar leerlingen leren werken met Chromebooks, digitale programma’s zoals Canva, Google Docs, Google Slides en online bronnen.

De leerlingen ontwikkelen technische vaardigheden, ontwikkelen hun vermogen om kritisch te denken en effectief te communiceren in een digitale wereld.

Aan het eind van klas 4 en 5 ontvangen de leerlingen een certificaat en eind klas 6 een diploma als beloning voor hun inzet en groei.

Hierbij dragen we bij aan digitaal geletterde kinderen, klaar voor de uitdagingen van de 21ste eeuw.